Ponencias

URI permanente para esta colección

Examinar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 20 de 58
  • Ítem
    Evaluación de competencias en la metodología Aprendizaje Basado en Problemas (ABP)
    (Universidad de Zaragoza, 2025) Gutiérrez Aguirregabiria, Ane; Romero Yesa, Susana; García, Rodrigo Damián
    El proyecto presentado tiene como objetivo diseñar, poner en práctica y evaluar una rúbrica de evaluación de competencias transversales y específicas para la metodología de Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). Para ello, se ha realizado una doble revisión y adaptación: revisión del modelo de competencias transversales de la Universidad de Deusto (UD) y adaptación de sus indicadores de evaluación a la metodología ABP, así como la actualización y ajuste de la rúbrica de evaluación de ABP utilizada en cursos previos en función de las necesidades detectadas. La nueva rúbrica se está utilizando durante este curso 2024-25 para evaluar todos los ABP del Grado en Medicina de la UD. Su adecuación se está evaluando mediante un cuestionario anónimo realizado a cada tutor ABP tras su uso. Hasta el momento (primer semestre), los resultados obtenidos indican que esta herramienta de evaluación cumple su propósito.
  • Ítem
    Proyecto de robótica educativa adaptado al Grado en Ingeniería en Diseño: Industrial impacto en la motivación y el aprendizaje
    (Universidad de Zaragoza, 2025) Ruiz de Garibay Pascual, Jonathan; Romero Yesa, Susana; Garaizar, Pablo
    La Robótica Educativa (RE) es una herramienta eficaz como plataforma de aprendizaje que favorece la participación del alumnado y la resolución de problemas complejos, además de fomentar las competencias STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) (Augello y col., 2020). Este estudio presenta la implementación de un proyecto de RE con robots de competición en un grado universitario, con el objetivo de evaluar su impacto en la enseñanza de la programación y en la mejora de la motivación del alumnado. El proyecto, desarrollado previamente en otro grado universitario desde el curso 2018-2019, se adapta al perfil del egresado de un nuevo grado, con diferentes conocimientos previos y con otras competencias específicas. Los resultados académicos y la percepción del alumnado indican que el proyecto es efectivo en el logro de las competencias resaltando su carácter motivador, el cual se atribuye a su adecuado enfoque y organización.
  • Ítem
    Relación del riesgo de abandono temprano a nivel de grado con la ansiedad matemática y la autorregulación del aprendizaje del estudiante
    (Universidad de Zaragoza, 2025) Romero Yesa, Susana; Fresneda Portillo, Carlos; Simón Grábalos, David; Barrera Romero, Laura; Gutiérrez Aguirregabiria, Ane; Aláez, Marian; Llauró, Alba; Fonseca Escudero, David
    El abandono temprano es un problema común en muchas universidades debido a su impacto tanto financiero como social en los propios estudiantes. En los últimos años, se han popularizado los estudios sobre variables que afectan al abandono y modelos predictivos de abandono. Entendiendo la relación entre las variables, se pueden diseñar estrategias de intervención que medien para reducir el abandono. En este estudio, se analiza la relación entre las cuatro dimensiones del instrumento ILS, la ansiedad matemática y el riesgo de abandono. Se recopilan datos de una muestra de más de 700 estudiantes de tres universidades distintas y se analizan mediante técnicas de regresión logística. Los resultados indican que Falta de Regulación es la variable que más influye en el abandono. Por otra parte, las dimensiones de ILS de Contenido de Aprendizaje y de Proceso de Aprendizaje propician la retención del estudiante. Por último, se demuestra que la Ansiedad Matemática está asociada a la dimensión de Falta de Regulación.
  • Ítem
    El perfil de ingreso recomendado de los futuros maestros según las universidades españolas
    (REDINE (Red de Investigación e Innovación Educativa), 2020) Galindo Domínguez, Héctor
  • Ítem
    El factor sorpresa como motor del aprendizaje a través de la metodología flipped classroom en Educación Primaria
    (Universidad de Málaga (UMA), Servicio de Publicaciones, 2020) Galindo Domínguez, Héctor
    El aprendizaje a través de la sorpresa ha sido uno de los elementos más significativos mediante los cuales se ha podido obtener beneficio en los procesos de enseñanzaaprendizaje. A lo largo de esta investigación se emplea la metodología flipped classroom como factor sorpresa con el fin de conocer si el uso de esta permite mejorar la orientación motivacional del alumnado de educación primaria. Para este fin, participaron 415 estudiantes (220 del grupo experimental y 195 del grupo control) en una intervención de 7 meses en la que se aplicó la metodología flipped classroom en ambos grupos. Dichos grupos, tanto al inicio como al final, rellenaron el cuestionario CMA (García et al., 1998) para medir su motivación por el aprendizaje. Los hallazgos apuntan a que, independientemente del grupo de pertenencia, con el paso de los meses los valores de refuerzo social y logro descendieron significativamente. En las metas de aprendizaje no hubo diferencias significativas. Estos resultados indican que la metodología flipped classroom no se pudo aplicar como elemento sorpresivo para mejorar la orientación motivacional del alumnado de educación primaria que la usaba por primera vez.
  • Ítem
    Adulterio, honor y divorcio: las criadas de los territorios históricos vascos en el siglo XVIII
    (Fundación Española de Historia Moderna, 2023) Intxaustegi Jauregi, Nere Jone
    El objetivo de esta comunicación es el estudio de la criada en un ámbito muy concreto: los procesos de divorcio. Por una parte, se tendrá en cuenta el papel quelas criadas jugaron como testigos en los procesos de divorcio que llevaron a cabo los señores de la casa en la que llevaban a cabo sus labores del hogar. Y, por otra parte, también se verán casos en los que las propias criadas fueron las protagonistas de los divorcios, después de que los esposos hubieran solicitado el fin de la convivencia marital. Así, estos casos nos permitirán ver los lazos de unión que existían en la comunidad, qué podía romperlos, y cuáles podían ser las consecuencias. Todo ello estaba estrechamente relacionado con los ideales de honor y adulterio de aquella época. Para eso, se utilizarán diversos ejemplos de divorcio que tuvieron lugar en el siglo XVIII en los territorios de Álava, Guipúzcoa y Vizcaya, y que se encuentran en los archivos de los obispados de Calahorra y Pamplona.
  • Ítem
    Detailed study of tube hot rolling process by means of FEM
    (Association of American Publishers, 2023) García Gil, Eduardo ; Llamazares Duran, Gorka; Conde Fernández, Aintzane; Murillo Marrodán, Alberto; Barco Atutxa, Jon
    In this paper seamless tubes hot manufacturing calibration rolling is studied by means of a finite element model, to improve product quality and process performance. Based on real data provided by an industrial partner, Tubos Reunidos Group, a finite element model of the process has been created and validated for the thermo-mechanical analysis of the process. The model has been used for the study of the wall thickness evolution and peripherical distribution during process, the eccentricity and the polygonization effects. Results show that the tube velocity in the process is one of the factors affecting wall thickness eccentricity, due to mass flow conservation. Regarding polygonization and eccentricity effect it has been found that both effects increase in the rolling stands with higher reduction ratio, and are corrected afterwards. These effects are mainly due to the ovality of the rolls. However, the effect the different sliding velocity along roll perimeter has implications in the local deformation of the material in contact with the roll, causing local compressive stress areas in addition to the predominant tension areas.
  • Ítem
    La imagen de Europa en el semanario vasco Euzko Deya
    (PILAR (Presse, Imprimés, Lecture dans l’Aire Romane), 2023) Arrieta Alberdi, Leyre
  • Ítem
    University graduates enrolled in higher VET in Spain: an upskilling or reskilling choice?
    (Universidad Politecnica de Valencia., 2023) Diego Rodríguez, Iván; Gamboa Navarro, Juan Pablo
    Post-Baccalaureate reverse transfer students (PRTSs) are students that enroll at a VET institution after completion of at least a bachelor's degree. This paper is an exploratory, descriptive and correlational study of Higher VET graduates with a previous university qualification in Spain. The purpose of this study is to contribute to the knowledge of PRTSs in Spain by identifying if it is an upskilling or reskilling choice. The study uses data from the ETEFIL-19 survey to examine the demographics, previous degrees, program of enrollment, and prevalence of university graduates who get VET degrees. The results suggest that the transition of university graduates in Spain into Higher VET is best interpreted as an upskilling strategy due to a significant correlation between the original university field and the VET professional field of destination. A summary discussion of the results along with implications and recommendations for the practice, policy and further research are included.
  • Ítem
    Travel behavior shifts under extreme system-level disruptions
    (Elsevier B.V., 2023) Gasparinatou, Christina; Mantouka, Eleni; Vlahogianni, Eleni I.; Masegosa Arredondo, Antonio David ; Serrano, Leire
    This paper attempts to identify and critically discuss how travel behaviour may be affected by any extreme system-level conditions of the transportation system in the cities. These disruptions refer to non-recurrent events and indicatively include hazardous events, and perturbations of the road network. To this end, the international literature on the changes in travel behaviour in the case where system-level disruption occur is collected and analysed. The analysis is conducted on the basis of the three pillars of travel behaviour, namely travel mode, route and departure time choices. The results show that most people tend to postpone their trip when extreme weather conditions occur, whereas in case of a public transportation disruption travellers are keen on altering their route choice. Finally, a clear mode shift towards cars has been observed due to the outbreak of COVID-19 pandemic.
  • Ítem
    Study of forming defects and failure occurrence in the radial-axial rolling of super duplex stainless steel rings
    (Association of American Publishers, 2023) Murillo Marrodán, Alberto ; García Gil, Eduardo ; Fernández de Gamboa Andrío, Unai; Conde Fernández, Aintzane; Lozares Abasolo, Jokin
    Welding neck flanges are commonly manufactured by radial-axial ring rolling (RARR). The service conditions of these elements are very demanding (mechanical loads and corrosive environments). For this reason, materials such as super duplex stainless steel (SDSS) are used, which could present workability problems under certain process conditions. In this work, a study of forming defects and failure occurrence in the RARR of SDSS flanges has been proposed. Firstly, a finite element model of the industrial RARR process was developed and validated. Then, a multivariate factorial analysis based on a virtual design of experiments was performed to identify the determinant parameters of the process. The diameter of the mandrel was identified as the most determinant parameter. An increase in diameter reduces the probability of developing underfilling defects and the development of cracks in the flange neck. The mandrel radial speed has no significant effect on the cracking of underfill defects while reducing the rotational speed of the king-roll could improve the uniformity of the deformation distribution in the flange section.
  • Ítem
    Digital twin development for the sensitivity analysis of near solidus forming process
    (Association of American Publishers, 2023-04-19) Sajjad, Muhammad; Plata Redondo, Gorka ; Lozares Abasolo, Jokin; Mendiguren Olaeta, Joseba
    Near Solidus Forming (NSF) process, performed at semi-solid material state is gaining popularity due to its good physical properties, low manufacturing cost and material waste. Although the process possesses many advantages over traditional hot forging, the nature of the process itself is very complex and due to this the researcher struggles to identify the material behavior at NSF conditions. Especially the material model in this condition has not been stated clearly before and therefore it is important to develop a reliable digital twin (DT) strategy which can validate the material model efficiently. Therefore, the objective of this work is to investigate the influence of all DT parameters like billet material and dimensions, billet and dies temperature, heat transfer coefficient, emissivity, ambient temperature, and friction coefficient, in two industrial components such as H spindle and R spindle. The Taguchi Design of Experiments (DOE) approach combined with numerical simulation in FORGE NxT® is employed to develop the sensitivity analysis of the process. The impact of all parameters in the DT are evaluated in terms of die filling and forming forces, and its importance in the material model is studied. Results show that the newly developed approach proposed a novel optimum NSF-DT calibration strategy for material-model validation. Which can be used to develop an accurate model of the NSF process at the laboratory and industrial scale.
  • Ítem
    IEM: a unified lifecycle orchestrator for multilingual IaC deployments
    (Association for Computing Machinery, Inc, 2023-04-15) Díaz de Arcaya Serrano, Josu; Osaba, Eneko ; Benguria, Gorka; Etxaniz Errazkin, Iñaki; López Lobo, Jesús ; Alonso, Juncal; Torre Bastida, Ana Isabel ; Almeida, Aitor
    Over the last few years, DevOps methodologies have promoted a more streamlined operationalization of software components in production environments. Infrastructure as Code (IaC) technologies play a key role in the lifecycle management of applications, as they promote the delivery of the infrastructural elements alongside the application components. This way, IaC technologies aspire to minimize the problems associated with the environment by providing a repeatable and traceable process. However, there are a large variety of IaC frameworks, each of them focusing on a different phase of the operationalization lifecycle, hence the necessity to master numerous technologies. In this research, we present the IaC Execution Manager (IEM), a tool devoted to providing a unified framework for the operationalization of software components that encompasses the various stages and technologies involved in the application lifecycle. We analyze an industrial use case to improve the current approach and conclude the IEM is a suitable tool for solving the problem as it promotes automation, while reducing the learning curve associated with the required IaC technologies.
  • Ítem
    Kooperatiben arteko lankidetza gizarte-erronkei aurre egiteko lanabes gisa
    (Universidad del País Vasco = Euskal Herriko Unibertsitatea, Servicio Editorial = Argitalpen Zerbitzua, 2024) Arrieta Idiakez, Francisco Javier
  • Ítem
    GoiEner energy cooperative a social economy initiative facing the challenge of degrowth
    (Universidad del País Vasco = Euskal Herriko Unibertsitatea, 2024) Damborenea Iglesias, Mario; Atutxa Ordeñana, Ekhi; Mendizabal Leiñena, Xabier
    The current situation of climate crisis, resource depletion and growing inequalities has led to the emergence of several alternative proposals to the conventional economic model. Among them arises the proposal of degrowth, which questions the current developmentalism and proposes a reduction in the use of resources, as well as a more equitable distribution of them. To analyse its viability, it is necessary to study the existence of degrowth initiatives in practice. For this purpose, using the methodology of the ethical triangle and the characterization of degrowth based on its normative and applied principles, the case of the Basque energy cooperative GoiEner is analysed to determine whether it can be considered a fully degrowth organization. The analysis shows that, although GoiEner is not yet one, by making progress in complying with the defined principles, it has the potential to become one in the future.
  • Ítem
    Elaboración de un portafolio electrónico para el desarrollo docente a través de una Unidad Didáctica Virtual
    (Universidad de Zaragoza, Servicio de Publicaciones, 2021) Romero Yesa, Susana; Aláez, Marian; García Olalla, Ana María; Segú Odriozola, Mabel
    La docencia de calidad es una preocupación fundamental en las universidades. La evaluación acreditativa del profesorado a través de las agencias de calidad responde a esa inquietud. En la Universidad de Deusto, esta acreditación se estructura en tres niveles: la acreditación de la planificación de la docencia, la acreditación de su puesta en práctica y la revisión y mejora desde un enfoque de colegialidad. En esta comunicación nos centramos en la segunda. El profesorado se debe presentar a una evaluación acreditativa mediante la preparación de un portafolio docente. La Unidad de Innovación Docente ofrece talleres en los que los coordinadores de los centros acompañan a los profesores en su elaboración. Además de esta formación presencial, el profesorado necesita contar con documentación de apoyo accesible y actualizada. Para dar respuesta a esta necesidad, se ha elaborado en la plataforma institucional tipo Moodle, mediante un proyecto de innovación docente, una Unidad Didáctica Virtual (UDV) de apoyo a la formación presencial. En ella se ha elaborado una plantilla y se han incluido recursos como presentaciones, vídeos, foros y ejemplos de las evidencias a presentar. Los resultados han sido muy satisfactorios en relación con el cumplimiento de los objetivos establecidos e indicadores de impacto.
  • Ítem
    Actividades transversales entre materias de primer curso de grado y trabajo en equipo para aumentar la motivación del alumno
    (Universidad de Zaragoza, Servicio de Publicaciones, 2021) Fonseca Escudero, David ; Necchi, Silvia; Aláez, Marian ; Romero Yesa, Susana; Centeno Hernández, Efraim
    Motivar al alumno de primer curso de grado, no solo mejora su grado de satisfacción y su rendimiento, sino que puede prevenir el riesgo de abandono temprano de los estudios. En este sentido, para potenciar la motivación se antoja como estrategia importante trabajar las competencias específicas desde un abordaje transversal, menos específico y que permita al alumno vislumbrar las potencialidades de sus estudios y de sus relaciones entre iguales. El presente artículo muestra el resultado de dos actividades transversales realizadas en el primer curso del grado de Estudios en Arquitectura, donde el trabajo en equipo es esencial para su entrega. Los resultados han permitido identificar tanto fortalezas como debilidades de cada práctica gracias a su enfoque mixto (cuantitativo / cualitativo), lo que permitirá un rediseño de las actividades para el siguiente curso.
  • Ítem
    Ocio y aprendizaje a lo largo de la vida: un binomio en positivo
    (REDINE (Red de Investigación e Innovación Educativa), 2020) Lázaro Fernández, Yolanda; Doistua Nebreda, Joseba
  • Ítem
    Model-based outlier detection in district heating systems
    (Elsevier B.V., 2024) Garay Martínez, Roberto; Siddique, Muhammad Talha; López Garde, Juan Manuel
    Data-driven methods are increasingly popular for building energy performance assessment. For these to be useful, it is required that good quality data is created through the filtering of outliers and imputation of missing information. In the field of energy use in buildings, there is a clear sensitivity of heat load to outdoor climate, which needs to be considered when identifying outliers and developing imputation methods. We propose to use a well-known changepoint model to define the sensitivity of the data to climate, further segmented by time of the week. Then we use the residuals of the model to identify outliers, where those observation with residuals substantially out of the normality expectations are identified as outliers. Then missing data is repaired by means of linear imputation techniques, considering the patterns for same times of the week in the dataset. As a result of the full process, we were able to identify 5% of outliers, which resulted in the improvement of model metrics in the range of 20% mean absolute error (MAE) and slightly better R2 values.
  • Ítem
    Design of monitoring tool for decision making in buildings with solar energy generation
    (Elsevier B.V., 2024) García Quintanilla, José Ignacio; Macarulla, Ana María; Sainz Bedoya, Nekane Ione; Canivell Castillo, Verónica
    The work presented in this article is part of a project that focuses on the field of energy and sustainability and is aligned with the objectives of sustainable development, specifically goal seven, affordable and clean energy, and goal eleven, sustainable cities and communities. The photovoltaic solar installation for self-consumption at the Deusto University's residence hall been modelled using generation data, consumption data, meteorological data, and installation components. Although the actual installation features an anti-feeding system, the model allows to evaluate potential energy surpluses. To achieve this objective, it has been necessary to collect, transform, and thoroughly clean the data from the solar inverters, as well as store them for later representation. To process, visualize, and analyse data, the web application developed allows users to understand quickly and easily the patterns and trends related to energy consumption through various graphics, providing a clear and accessible visual presentation of the data that helps them make decisions to optimize energy consumption. In addition, an application has been developed that allows to assess whether or not removing the anti-feeding system and modifying the contract with the distribution company may be favourable.