Examinando por Autor "Sasia Santos, Pedro Manuel"
Mostrando 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem From profit to purpose: how electric utility multinationals visualize systemic change and adaptation of organizational ethical culture through scenarios for 2040(MDPI, 2021-10-31) Wagner dal Borgo, Rodrigo José; Sasia Santos, Pedro ManuelThis article explores how top executives from two electric utility multinationals visualize systemic change and adaptation of their ethical cultures in the future. Allaire and Firsirotu’s framework for organizational culture was incorporated with scenario planning which focused on the influence that the contextual environment exerts on building an organizational ethical culture. The study relied on a holistic and a systems thinking approach to cluster and evaluate six key themes perceived to lead to disruptions in ethical culture. Consequently arriving at the aim to conceive four possible scenarios for 2040 on the future of organizational dynamics and ethical culture in the private electric utility sector. The attributions of relevance for organizational ethical culture and the interrelationships among six key themes demonstrated the greater significance of two themes: From profit to purpose and Environment and Sustainability. As the main driving forces, these two themes guided the development of the scenarios and provided further insights into the flow of power relations, agency, and leverage points for an organizational ethical system.Ítem Fundamentos de ética empresarial(Pirámide, 2023) Bilbao Alberdi, Galo; Caro Rey, Jonatan; Sasia Santos, Pedro ManuelEsta obra es fruto de trayectorias de investigación y experiencias diferentes y compartidas en el marco del Centro de Ética Aplicada de la Universidad de Deusto, desarrolladas en la convicción de servir de brújula para un viaje en el que se reconoce a la empresa no tanto como un proyecto material en torno al cual se desenvuelve la vida de la ciudadanía, sino como un sujeto moral que influye en (y es influido por) la vida ciudadana. Esta forma de comprender nuestra empresa y su ética exigen un acercamiento distinto al acostumbrado a la hora de hablar de la responsabilidad empresarial y justificar su fundamentación ética. Desde tal exigencia, la propuesta que presenta este libro obtiene sus recursos reflexivos tanto de las corrientes clásicas de la filosofía moral occidental, como de las principales tradiciones ético-políticas que han definido lo que hoy entendemos por ciudadanía. En diálogo con los principales conceptos de la ética occidental y las principales concepciones antropológicas, económicas y políticas de tales modelos cívicos, en la obra se analizan los excesos y defectos éticos que padecen las concepciones unilaterales de la praxis empresarial, orientando la reflexión hacia las virtudes que desde los universos liberal, social, comunitario y del cuidado ayudarían a dibujar una empresa ciudadana diferente, más capacitada para responder a los actuales retos éticos que se le plantean desde el espacio cívico que habita. Los autores de Fundamentos de ética empresarial afrontan cuestiones clave como la sostenibilidad o la digitalización, acomodándolos en un enmarque conceptual ambicioso, que plantea en toda su extensión y profundidad una nueva ética para la empresa ciudadana.Ítem Tecnoetica: inclusion and assessment of the ethical competence in engineering final degree projects(Education Society of IEEE (Spanish Chapter), 2022-02-07) Romero Yesa, Susana; Ukar Arrien, Olatz; Bilbao Alberdi, Galo; Sasia Santos, Pedro Manuel; Casado Mansilla, Diego; Eguíluz, AndoniEthics is taking a relevant role in this 21st century, in most cases going hand in hand with scientific-technological advances and the social and cultural implications. However, to date, the evidence on which a university in the European Higher Education Area (EHEA) can rely to incorporate the ethical perspective in the educational curriculum successfully is still scarce. To increase the body of knowledge in engineering ethics, this article presents and evaluates the initiative called 'Tecnoetica' implemented at the University of Deusto, Spain. This initiative proposes to include training in ethical principles, dilemmas, and issues from a holistic and participatory standpoint in which lecturers and students are involved. Because of the initiative, an evaluation rubric is presented as the main contribution from which other centers, universities and/or faculties can benefit