Examinando por Autor "Pastor Ruiz, Ricardo"
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Ítem Examining the impact of the platform economy on Spain’s cultural destinations through the lens of free tours(Emerald Publishing, 2023-07-06) Rivera García, Jorge; Fernández-Villarán Ara, Asunción ; Pastor Ruiz, RicardoPurpose: Free guided walking tours are one of the most successful tourism segments in the digital platform economy. It is beginning to be associated with negative impacts in some of the destinations where it is spreading rapidly. Although the platform economy is generating increasing academic interest, the free tour model remains largely unexplored area in the literature. This study aims to examine how such activity affects cultural destinations. Design/methodology/approach: Focussing on the largest Free Tours platform operating in Spain, GuruWalk, the methodology used analyses its impact in six cultural destinations on two of the sustainability dimensions: the territorial dimension and the governance, through an exploratory study. Findings: The findings help to understand the differences that such activity generates in each destination depending on the phase of its life cycle, and to implement, if necessary, corrective measures. The research confirms that the impacts differ according to the tourist destination’s maturity, concluding that such activity contributes to the increase of tourist agglomerations and the overcrowding of cultural destinations in their middle and mature life cycles. The findings highlighted the importance of the role of local governance on free tour activity. Originality/value: The main contribution is the association of the impacts they produce (especially in terms of massification) with destination life cycle phases. There were no similar precedents with a spatial or territorial analysis to reliably demonstrate not only that this activity has an impact on the territory but also what type of impact is produced.Ítem La transformación de las relaciones comerciales en las agencias de viajes(Servizo de Publicacións, Universidade da Coruña, 2021-02-01) Pastor Ruiz, Ricardo; Fernández-Villarán Ara, AsunciónLas agencias de viajes tradicionales han sido el canal de distribución principal en la intermediación turística. Un área estática durante años, que se ha modificado radicalmente debido al aumento del uso de internet y la revolución móvil, y que ha evolucionado hacia una reintermediación o hipermediación. Se puede afirmar que vivimos en un nuevo escenario de la intermediación turística y que sigue evolucionando y cambiando de manera muy rápida, aunque manteniendo los actores principales. Este trabajo se centra en las estrategias y modelos de actuación de las agencias de viajes minoristas físicas en España ante el nuevo escenario. Por medio de diferentes encuestas y entrevistas a proveedores y agentes de viajes, se analizan las relaciones entre ambos, así como los nuevos hábitos de comportamiento entre las dos partes de un sector en el que, hasta ahora, participaban de manera absolutamente coordinada en todas las acciones que se proponían.