Examinando por Autor "Cortazar Enciondo, Nerea"
Mostrando 1 - 6 de 6
Resultados por página
Opciones de ordenación
Ítem Asociaciones longitudinales entre el rasgo de mindfulness y conductas adictivas en adolescentes(Socidrogalcohol, 2023-02-06) Cortazar Enciondo, Nerea ; Calvete Zumalde, EstherLa adolescencia es un período vulnerable para el desarrollo de conductas adictivas. El uso de sustancias (US) y el uso problemático de Internet (UPI) generalmente comienzan durante esta etapa de desarrollo. El mindfulness rasgo (MD) se ha propuesto como un factor protector para los y las adolescentes frente a numerosos problemas psicológicos. Estudios previos sugieren que la faceta Observar de MD puede moderar los roles de las otras facetas. El objetivo del presente estudio fue analizar longitudinalmente si las facetas de MD podían predecir niveles más bajos de UPI y US entre los y las adolescentes, y evaluar si la faceta Observar moderaba las asociaciones entre las otras facetas de MD y las conductas adictivas. Un total de 836 participantes de entre 11 y 18 años completaron medidas de UPI, US y las cinco facetas de MD. Los resultados indicaron que Actuar con conciencia predijo niveles más bajos de US, Describir predijo un aumento tanto de UPI como de US y No juzgar predijo marginalmente niveles más bajos de UPI. Además, la faceta Observar fue beneficiosa frente a UPI cuando se combinó con altos niveles de Actuar con conciencia, pero no fue beneficiosa cuando se combinó con altos niveles de Describir. Se discuten las implicaciones y direcciones futuras para el estudio empírico de MD frente a conductas adictivasÍtem Effects of a brief preventive intervention in cyberbullying and grooming in adolescents(Colegio Oficial de la Psicología de Madrid, 2021-05) Calvete Zumalde, Esther; Cortazar Enciondo, Nerea ; Fernández González, Liria ; Echezarraga Porto, Ainara; Beranuy Fargues, Marta; León, Ana; González Cabrera, Joaquín; Orue Sola, IzaskunThe development of brief and inexpensive interventions that reduce risky behaviors in adolescence constitute a challenge for current research. This study addresses the prevention of two online behavior problems in adolescents (cyberbullying and online grooming). Two pilot studies evaluated the effects of a 1-hour intervention, which combined self-affirmation (SA) with the incremental theory of personality (ITP), for cyberbullying and online grooming. Study 1 involved 339 adolescents (51% male, mean age = 14.12 years, SD = 0.70), who were randomly assigned to the SA + ITP intervention or one of two control conditions. Hierarchical regression analyses indicated that the SA + ITP intervention reduced the reciprocity between sexual solicitation and sexualized interaction with adults, as well as between cyberbullying victimization and perpetration. Study 2 included 214 adolescents (50.3% male, mean age = 14.06 years, SD = 0.96), who were randomly assigned to the SA + ITP or a control condition. Hierarchical linear modeling analyses indicated that the SA + ITP reduced the reciprocity between sexual solicitation and sexualized interaction with adults, and reduced cyberbullying perpetration. The studies provided preliminary evidence of the benefits of the SA + ITP intervention.Ítem Evaluación de los efectos protectores del rasgo de Mindfulness para los problemas psicológicos en infancia y adolescencia(Universidad de Deusto, 2020-07-09) Cortazar Enciondo, Nerea; Calvete Zumalde, Esther; Facultad de Psicología y Educación; Programa de Doctorado en Psicología por la Universidad de DeustoLa presente Tesis Doctoral tiene como objetivo principal evaluar el constructo de mindfulness en la infancia y adolescencia, a la vez de analizar su papel en los problemas internalizantes y externalizantes en esta población. La Tesis se divide en cinco capítulos: El Capítulo 1 define los conceptos básicos abordados en esta investigación: rasgo de mindfulness, síntomas internalizantes y externalizantes y estrés. Asimismo, incluye los objetivos e hipótesis de cada uno de los estudios empíricos presentados. En los Capítulos 2, 3 y 4 se presentan los tres estudios empíricos que componen la Tesis Doctoral, dos de ellos publicados en diferentes revistas científicas de impacto (Journal of Personality Assessment y Mindfulness) y el último actualmente en estado de revisión. La finalidad del primer estudio fue desarrollar una versión abreviada de uno de los cuestionarios más utilizados para medir el rasgo de mindfulness, el Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ). La versión breve se realizó a partir de una adaptación para muestras adolescentes, mostrando propiedades psicométricas adecuadas para población infanto-juvenil. La finalidad del segundo estudio fue, en primer lugar, identificar qué dimensiones del rasgo de mindfulness se relacionaban con una reducción de problemas psicológicos a lo largo del tiempo, tanto directamente como en concurrencia con el estrés. En segundo lugar, este estudio evaluó la interacción entre las propias dimensiones del rasgo de mindfulness con el fin de determinar si se producían cambios longitudinales en los problemas psicológicos. Los resultados mostraron numerosas predicciones significativas entre las variables de estudio. La finalidad del tercer estudio fue examinar longitudinalmente las asociaciones entre las diferentes dimensiones del rasgo de mindfulness y los problemas psicológicos, pero desde una perspectiva bidireccional. A su vez, evaluó si estas relaciones estaban mediadas por las diferentes dimensiones de autoconcepto. Los resultados mostraron numerosas predicciones significativas entre las variables de estudio. El trabajo concluye con el Capítulo 5, en el cual se presenta una discusión general sobre las principales conclusiones derivadas de los tres estudios, las limitaciones encontradas y sugerencias para futuras líneas de investigación, además de exponer las implicaciones prácticas y clínicas de los resultados generales. A pesar de que la redacción de la Tesis Doctoral esté en español, los Capítulos 2, 3 y 4, en los que se presentan los estudios empíricos, se presentan en inglés debido a que se ha mantenido el idioma original de las publicaciones. Así, los tres estudios de esta Tesis Doctoral se presentan a través de los siguientes artículos empíricos: Cortazar, N., Calvete, E., Fernández-González, L., & Orue, I. (2019). Development of a short form of the Five Facet Mindfulness Questionnaire -Adolescents (FFMQ-A) for children and adolescents. Journal of Personality Assessment, 1-12. doi: 10.1080/00223891.2019.1616206 Cortazar, N., & Calvete, E. (2019). Dispositional mindfulness and its moderating role in the predictive association between stressors and psychological symptoms in adolescents. Mindfulness, 10, 2046-2059. doi: 10.1007/s12671-019-01175-x Cortazar, N., & Calvete, E. (2019). Dispositional mindfulness, self-concept, and psychological symptoms: Bidirectional predictive associations in children and adolescents. (Enviado).Ítem A growth mindset intervention to promote resilience against online peer victimization: a randomized controlled trial(Elsevier Ltd, 2022-10) Calvete Zumalde, Esther; Orue Sola, Izaskun; Echezarraga Porto, Ainara; Cortazar Enciondo, Nerea; Fernández González, LiriaOnline peer victimized adolescents are at an increased risk of several behavioral and emotional problems. Most cyberbullying interventions have focused on reducing the frequency of online peer aggressions. Meanwhile, less attention has been given to building resilience in victims to reduce the impact of victimization on their mental health. This study tested the effects of an online growth mindset intervention aimed at building resilience in victims. Eight hundred and fifty-six adolescents (47.10% female) were randomly assigned to the resilience vs. educational control intervention. The adolescents completed measures of online peer victimization, behavioral and emotional problems (online peer aggressions, depression, social anxiety, eating problems, and non-suicidal self-injury), entity theory of personality beliefs, and attitudes toward defending the victims of online peer aggressions at pretest and at three and six months. The resilience intervention reduced the predictive association between online peer victimization and online peer aggression and social anxiety, and it increased the association between online peer victimization and attitude towards defending the victims. The resilience intervention also reduced the entity theory of personality beliefs in all adolescents. These results are promising given that the intervention lasted only approximately 40–45 min.Ítem Moderating and mediating mechanisms of the association between endogenous testosterone and aggression in youth: a study protocol(Public Library of Science, 2025-02) Calvete Zumalde, Esther; Cortazar Enciondo, Nerea; Orue Sola, IzaskunBackground The role of testosterone, particularly in combination with cortisol, in aggression remains debated. According to the general aggression model, hormones interact with other variables, such individuals’ knowledge structures, to predict aggression. This model may help explain inconsistent findings of previous research. Furthermore, the model posits that the influence of hormones on aggressive behavior is mediated by the individual’s internal state. Accordingly, the objectives of this study are to assess whether (1) testosterone and cortisol, alone and in interaction with aggression-related knowledge structures, predict aggression in a standardized laboratory paradigm and whether (2) this association is mediated by hostile attribution, anger, and arousal. By identifying key moderators and mediators, this study seeks to make a very novel contribution to the understanding of the role of testosterone in aggressive behavior. These objectives will also be assessed separately for males and females. Methods The Point Subtraction Aggression Paradigm will be used to assess aggression. The sample will include 110 youths aged 17–19 (50% male). Participants will provide saliva samples before and after completing the paradigm, along with measures of three aggression-related knowledge structures (justification of violence, hostility, and narcissism) collected before the paradigm. Measures of two mediators (hostile attribution, anger) will be obtained after completing the paradigm. Arousal levels (heart rate and skin conductance) will be recorded before, after, and while completing the paradigm. The hypotheses will be tested using path analysis models, examining both the testosterone/cortisol ratio and the interaction between testosterone and cortisol as well as both baseline hormone levels and changes in hormone levels. Discussion Although it may be limited by the use of saliva for measuring hormones, this study will enhance the current understanding of the role of testosterone and cortisol in aggressive behavior among youths by investigating novel hypotheses related to psychological moderating and mediating factorsÍtem A Spanish adaptation of the mindfulness in parenting questionnaire(Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias, 2020) Orue Sola, Izaskun; Calvete Zumalde, Esther; Fernández González, Liria; Royuela Colomer, Estíbaliz; Cortazar Enciondo, Nerea; Gómez Odriozola, JoanaBackground: The Mindfulness in Parenting Questionnaire (MIPQ) is a self-report instrument to measure how much parents practice mindful parenting. The main aim of this study was to analyze the psychometric properties of the Spanish version of the MIPQ. Method: A total of 271 parents of adolescents completed the MIPQ along with questionnaires about their mindfulness trait, parenting style, and their children´s resilience and symptoms of depression. Their adolescent children completed questionnaires about their own depressive symptoms, their perception of their parents´ parenting style, and their perceived stress. Results: Factor analyses suggested a two-factor structure corresponding to Being in the Moment with the Child and Mindful Discipline. Moreover, the MIPQ showed good internal consistency and was related to parent´s dispositional mindfulness and positive parenting as well as to adolescents’ resilience and (negatively) to their depressive symptoms. Conclusion: The Spanish version of the MIPQ exhibits good psychometric properties and is an easily applicable test for the assessment of mindful parenting.