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Examinando por Autor "Ruiz Alonso, Eneko"

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    Effects of an incremental theory of the personality intervention on psychophysiological responses to social stress during the transition to college
    (Springer, 2023-05) Calvete Zumalde, Esther ; Orue Sola, Izaskun ; Prieto Fidalgo, Ángel ; Gómez Odriozola, Joana; Mueller, Sven C.; Royuela Colomer, Estíbaliz ; Morea, Aida ; Ruiz Alonso, Eneko; Larrucea Iruretagoyena, Maite; Little, T.D.; Fernández González, Liria
    This randomized controlled trial (NCT04786496) examined the effects of a preventive intervention based on Incremental Theory of the Personality (ITP) on psychophysiological responses to social stress and evaluated whether levels of depression moderate the intervention effects. The participants, 107 first-year university students, were randomly assigned to one of three conditions: ITP intervention, ITP + a self-affirmation intervention (SA), and a control condition (CC). Indicators of the Hypothalamic–Pituitary–Adrenal axis, autonomic nervous system, and subjective mood were assessed with the Trier Social Stress Task. Participants in the ITP condition displayed a lower decline in respiratory sinus arrythmia (RSA) compared to those in the CC during the first phases of the task [Slopes: -0.08 (0.09) vs -0.21 (0.09), z = 2.86, p =.004] and a higher decrease in cortisol at recovery [β = -0.18 (0.08), z = -2.37, p =.018]. Depressive symptoms moderated the effect of ITP [β = -0.10 (0.05), z = -2.15, p =.032] and ITP+SA [β = -0.09 (0.04), z = -2.06, p =.039] in the decline during stress and recovery in RSA. In participants with low/medium levels of depressive symptoms, both interventions predicted a lower decline during stress [Slopes: -0.06 (0.09) for ITP, -0.17 (.09) for ITP+SA, and -0.26 (0.09) for CC] and higher recovery in RSA [Slopes: 0.18 (0.01) for ITP, 0.24 (0.01) for ITP+SA, and 0.30 (0.01) for CC]. The findings suggest that the ITP intervention has the potential to be an effective preventive intervention to reduce the stress response.
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    Relaciones bidireccionales longitudinales entre victimización, estilos inferenciales de desesperanza y síntomas de depresión en adolescentes: un modelo transaccional
    (Asociación Española de Psicología Clínica y Psicopatología, 2021-08) Ruiz Alonso, Eneko; Orue Sola, Izaskun; Calvete Zumalde, Esther
    La depresión en la adolescencia es un problema común que genera graves consecuencias. El presente estudio examina las relaciones bidireccionales existentes entre la depresión, los estilos inferenciales de desesperanza y la victimización entre iguales. La muestra consistió en 1325 estudiantes (597 chicas, 726 chicos y 2 que no indicaron su género, de entre 12 y 17 años, edad media = 14.16; DT = 1.26). Los participantes completaron medidas de depresión, victimización entre iguales y de estilos inferenciales de desesperanza en tres momentos con un distanciamiento de 6 meses entre los mismos. Los resultados muestran que la sintomatología depresiva predice un empeoramiento de los estilos inferenciales, los cuales a su vez producen un aumento de la sintomatología depresiva. Así mismo, la victimización entre iguales predice un aumento de la sintomatología depresiva. Los hallazgos respaldan un modelo transaccional en el que resaltan las relaciones recíprocas entre síntomas depresivos y estilos inferenciales de desesperanza.
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