Examinando por Autor "Benavides Salazar, Claudia Patricia"
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Ítem El coaching y la mentoría como una herramienta para potenciar el emprendimiento desde las familias empresarias y las universidades(Universidad de Deusto = Deustuko Unibertsitatea, Asociación de Licenciados en Ciencias Económicas, 2023-09) Ibáñez Romero, Asunción; Benavides Salazar, Claudia PatriciaEl artículo aborda cómo las familias empresarias y las universidades pueden potenciar el emprendimiento en un territorio, considerando sus roles y contribuciones específicas dentro del ecosistema emprendedor. Se destaca cómo tanto las familias empresarias como las universidades pueden trabajar en conjunto para fomentar actitudes emprendedoras y apoyar a las personas emprendedoras en diferentes etapas de su empresa. Las familias empresarias pueden influir en las actitudes emprendedoras a través de historias de emprendimiento y apoyo emocional. Además, aportan recursos materiales y financieros, crean redes de contactos y ofrecen mentoría a través de sus miembros experimentados. Las universidades, por otro lado, pueden desempeñar un papel clave en la formación y desarrollo de competencias emprendedoras en sus estudiantes. También pueden actuar como centros de relacionamiento y facilitar la colaboración entre las familias empresarias y el estudiantado emprendedor. Se ilustran dos experiencias prácticas: un programa de innovación y emprendimiento en una universidad que se centra en el desarrollo de actitudes emprendedoras a nivel personal, y un enfoque en Manizales, Colombia, donde las familias empresarias han desempeñado un papel crucial en el desarrollo del ecosistema emprendedor a través de programas de mentoría y apoyo financiero. Se discute cómo el coaching y la mentoría pueden desempeñar roles complementarios en diferentes etapas del emprendimiento. El coaching se enfoca en el desarrollo personal y la autoconciencia, mientras que la mentoría proporciona orientación basada en la experiencia para superar desafíos específicos del negocio. Se enfatiza que ambas contribuciones son esenciales para el éxito emprendedor y que las sinergias entre universidades y familias empresarias pueden enriquecer significativamente el ecosistema emprendedor de un territorio.Ítem The role of entrepreneurial families in entrepreneurial ecosystems: the family social capital approach(Emerald Publishing, 2022) Benavides Salazar, Claudia Patricia ; Iturrioz Landart, Cristina ; Aragón Amonarriz, Cristina; Ibáñez Romero, AsunciónPurpose: This paper aims to investigate how entrepreneurial families (EFs) influence the development of entrepreneurial ecosystems (EEs) by using the family social capital (FSC) approach. Design/methodology/approach: For this paper, the authors analyzed the Manizales EE as a case study. The authors used a variety of data collection procedures, including in-depth interviews with 26 entrepreneurs and mentors. Findings: The authors established how EFs affect EE development, identifying how the FSC bridging mechanisms impact the EE’s social and cultural attributes, boosting entrepreneurial dynamics. Originality/value: The results indicated the relevance of EFs’ embeddedness and the degree of the FSC institutionalization in promoting of entrepreneurship within the EEs.Ítem The role of entrepreneurial families in entrepreneurial ecosystems(Universidad de Deusto, 2022-12-20) Benavides Salazar, Claudia Patricia; Ibáñez Romero, Asunción; Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales; Programa de Doctorado en Competitividad Empresarial y Territorial, Innovación y Sostenibilidad (Interuniversitario)This thesis studies the phenomenon of entrepreneurial families of recognized trajectory in entrepreneurship ecosystems and, therefore, the dynamics of entrepreneurship in a region. Specifically, it investigates the role of entrepreneurial families in the entrepreneurship ecosystem (1) from the perspective of entrepreneurs and mentors; (2) from the perspective of the support entities in the entrepreneurship ecosystem; and (3) from the perspective of the entrepreneurial families and the members of their companies' work teams. In the theoretical framework, the first part allows us to orient how family social capital and its transmission mechanisms (formal and informal) can generate articulation in a territory outside its natural dynamics. The second part allows us to analyze the different approaches to entrepreneurial ecosystems. Emphasis is placed on cultural and social influences, such as that of entrepreneurial families, which have been little studied in entrepreneurial ecosystem models, providing information on the link between the social capital of entrepreneurial families and the entrepreneurial ecosystem. The main question and the three objectives are developed in this manuscript and follow the background and motivation for the research explained in the first chapter. The second and third chapters develop the theoretical framework of this dissertation based on the entrepreneurial family and entrepreneurial ecosystems. The fourth chapter describes the empirical study and the methodology used in this dissertation, considering that it is a case study. The fifth chapter presents the results of the empirical study from the three perspectives mentioned, entrepreneurs and mentors, support entities, and entrepreneurial families, which cover the two parts of the theoretical framework and allow contrasting from the three visions the common elements or the differences concerning the effective bridging mechanisms present and that mobilize or not the entrepreneurial dynamics in the territory. Finally, chapter six presents the conclusions, which cover the main results, limitations, and implications for entrepreneurs and policymakers and recommend future research lines.