Calvete Zumalde, EstherCortazar Enciondo, NereaFernández González, LiriaEchezarraga Porto, AinaraBeranuy Fargues, MartaLeón, AnaGonzález Cabrera, JoaquínOrue Sola, Izaskun2025-10-012025-10-012021-05Calvete Zumalde, E., Cortazar Enciondo, N., Fernández González, L., Echezarraga Porto, A., Beranuy Fargues, M., León Mejía, A. C., González Cabrera, J., & Orue Sola, I. (2021). Effects of a brief preventive intervention in cyberbullying and grooming in adolescents. Psychosocial Intervention, 30(2), 75-84. https://doi.org/10.5093/PI2020A221132-055910.5093/PI2020A22https://hdl.handle.net/20.500.14454/3805The development of brief and inexpensive interventions that reduce risky behaviors in adolescence constitute a challenge for current research. This study addresses the prevention of two online behavior problems in adolescents (cyberbullying and online grooming). Two pilot studies evaluated the effects of a 1-hour intervention, which combined self-affirmation (SA) with the incremental theory of personality (ITP), for cyberbullying and online grooming. Study 1 involved 339 adolescents (51% male, mean age = 14.12 years, SD = 0.70), who were randomly assigned to the SA + ITP intervention or one of two control conditions. Hierarchical regression analyses indicated that the SA + ITP intervention reduced the reciprocity between sexual solicitation and sexualized interaction with adults, as well as between cyberbullying victimization and perpetration. Study 2 included 214 adolescents (50.3% male, mean age = 14.06 years, SD = 0.96), who were randomly assigned to the SA + ITP or a control condition. Hierarchical linear modeling analyses indicated that the SA + ITP reduced the reciprocity between sexual solicitation and sexualized interaction with adults, and reduced cyberbullying perpetration. The studies provided preliminary evidence of the benefits of the SA + ITP intervention.El desarrollo de intervenciones breves y económicas que reduzcan las conductas de riesgo en la adolescencia constituye un desafío para la investigación actual. Este estudio aborda la prevención de dos problemas de comportamiento online en adolescentes (ciberacoso y grooming en Internet). Dos estudios piloto evaluaron los efectos de una intervención de una hora que combinó autoafirmaciones (AA) con la teoría incremental de la personalidad (TIP) en el ciberacoso y el grooming. En el estudio 1 participaron 339 adolescentes (51% chicos, edad media = 14.12 años, DT = 0.70), que fueron asignados aleatoriamente a la intervención AA + TIP o una de dos condiciones de control. Los análisis de regresión jerárquica indicaron que la intervención AA + TIP redujo la reciprocidad entre la solicitud sexual y la interacción sexualizada con adultos, así como entre la victimización y la perpetración de ciberacoso. El estudio 2 incluyó a 214 adolescentes (50.3% chicos, edad media = 14.06 años, DT = 0.96), que fueron asignados aleatoriamente a AA + TIP o a una condición de control. Los análisis de modelos lineales jerárquicos indicaron que AA + TIP redujo la reciprocidad entre la solicitud sexual y la interacción sexualizada con adultos y redujo la perpetración de ciberacoso. Los estudios aportaron evidencia preliminar de las ventajas de la intervención AA + TIP.eng© 2021 Colegio Oficial de la Psicología de MadridIncremental theory of personalitySelf-affirmationCyberbullyingGroomingAdolescentsWise interventionTeoría incremental de la personalidadAutoafirmaciónAcoso cibernéticoGroomingAdolescentesEffects of a brief preventive intervention in cyberbullying and grooming in adolescentsLos efectos de una intervención preventiva breve en ciberacoso y grooming en adolescentesjournal article2025-10-01